Documentul prin care autoritățile fiscale pot verifica dacă prețurile au fost manipulate poartă denumirea de „dosarul prețurilor de transfer”, conținutul acestuia fiind reglementat de Anexa 3 la Ordinul privind cuantumul tranzacţiilor, termenele pentru întocmire, conţinutul şi condiţiile de solicitare a dosarului preţurilor de transfer şi procedura de ajustare/estimare a preţurilor de transfer – Romanian Tax Authority Order 442/2016.
La acesta se adaugă:
- Legea privind Codul Fiscal – Law 227/2015;
- Legea privind Codul de procedură fiscală – Law 207/2015;
- Ordinul pentru aprobarea Procedurii de înregistrare a persoanelor impozabile, în vederea utilizării unuia dintre regimurile speciale pentru servicii electronice, de telecomunicaţii, de radiodifuziune sau televiziune, precum şi pentru declararea taxei pe valoarea adăugată, potrivit prevederilor art. 314 şi art. 315 din Codul fiscal, în situaţia în care România este stat membru de înregistrare – Romanian Tax Authority Order 3737/2015;
- Ordinul pentru aprobarea procedurii privind emiterea şi modificarea acordului de preţ în avans, precum şi conţinutul cererii de emitere şi modificare a acordului de preţ în avans – Romanian Tax Authority Order 3735/2015;
- Ordinul privind aprobarea modelului și conținutului formularului „Raportul pentru fiecare țară în parte” – Romanian Tax Authority Order 3049/2017.
Toate reglementările privind prețurile de transfer din Europa provin din și reflectă parțial sau în întregime Ghidul privind prețurile de transfer pentru întreprinderile multinaționale și administrațiile fiscale, astfel cum sunt stabilite de către Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).
Scopul acestor orientări este de a stabili și explica principiile prețurilor de transfer așa cum le înțeleg statele membre OCDE, fiind ghidul european în acest sens, de unde s-a inspirat și legea românească, deși România nu este un stat membru OECD.
Multinaționalele, definite aici în sensul de companii-mamă, au, majoritatea, headquarter-ele în UE și își vând produsele/serviciile în România sub formă de tranzacții intracomunitare, adică „exportă direct” către țara noastră, fără a trece printr-un sediu permanent și fără a ajunge în România la un preț de transfer (=cost de producție+adaos), de unde să poată fi vândute mai departe la prețul de piață către principalele lanțuri sau distribuitori locali.
Iar acest lucru înseamnă că diferența dintre prețul de piață și prețul de transfer, care teoretic ar trebui să fie impozitată în România, se pierde, afectându-ne și pe noi, ca cetățeni, în mod direct, luând în considerare modul de funcționare a aparatului fiscal din România.
Ce include mai exact acest dosar al prețurilor de transfer?
Dr. Kristine Bago: Cuprinde informații despre grup și entitate, analiza funcțională și analiza economică a tranzacțiilor intercompany (denumite în termeni specifici), adică a celor realizate între companiile care fac parte din același grup.
Când există obligația întocmirii unui astfel de dosar al prețurilor de transfer?
Dr. Kristine Bago: Obligația de întocmire a dosarului prețurilor de transfer se declanșează la depășirea anumitor praguri anuale de semnificație în ceea ce privește tranzacțiile intercompany sau la solicitarea expresă a lui ANAF.
Pentru o entitate nou-înființată (care nu este un mare contribuabil conform normelor locale) / o companie mijlocie, pragurile sunt următoarele:
- 50.000 EUR – servicii primite sau oferite companiilor din grup;
- 50.000 EUR – dobânzi primite sau plătite companiilor din grup;
- 100.000 EUR – achiziții/vânzări de bunuri către companiile din grup.
Care este impactul dacă dosarul prețurilor de transfer NU este întocmit în România? Sau dacă este întocmit incorect, pot fi efectuate ajustări ale prețurilor de transfer expuse?
Dr. Kristine Bago: Da, și având în vedere mediul agresiv de audit/control fiscal din România, ajustările prețurilor de transfer sunt foarte frecvente, în cazurile în care NU au fost respectate reglementările legale privind prețurile de transfer.
Se vor aplica amenzi (între 2.900 EUR – 5.000 EUR) dacă entitatea NU a întocmit un dosar al prețurilor de transfer.
În cazul în care prețurile de transfer expuse în dosar sunt considerate neconforme cu realitatea economică și financiară a companiei care l-a întocmit, pot fi stabilite ajustări, impozit pe profit/venit suplimentar, dar și penalități, cu majorările aferente.
Și mai important, dubla impozitare va apărea ca urmare a faptului că aceeași sumă va fi impozitată atât în România, cât și în jurisdicția străină.
Care sunt cele mai comune motive care declanșează un audit/control vizavi de dosarul prețurilor de transfer în România?
Dr. Kristine Bago: Înregistrarea de pierderi contabile în ultimii 5 ani, întârzierile în depunerea declarațiilor fiscale sau marjele de profit sub marjele medii raportate de alte companii cu același cod CAEN sunt cele mai frecvente motive care vor aduce echipa de control fiscal de la ANAF la ușa unei companii.
BLACK FRIDAY -70%
CREDITE SI SERVICII FINANCIARE
SERVICII DE CONSULTANTA (JURIDICA/MARKETING)
TOATE TITLURILE IMPORTANTE ÎNTR-UN SINGUR LOC – Abonați-vă la notificările Liberalist.ro pentru ȘTIRI AUTOMATE și ALERTE direct pe mobil sau desktop!
Citeste mai mult
Citește și alte știri similare pe Liberalist.ro:
Presa americană într-o singură voce: Biden este vinovat de înfrângerea catastrofală din Afganistan
Un parlamentar finlandez se confruntă cu doi ani de închisoare pentru că este creștin
ASALT: Educația Sexuală în școli fără acordul părinților! Ce conține programa școlară propusă?
VIRAL: Viața după Covid și libertățile pe cale de dispariție
Fondul Monetar Internațional vrea să știe ce cauți pe internet. Ce pățești dacă nu ești cetățean model
Consultantul de business și marketing în București. Cine apelează la ei și ce onorarii practică?
‘Idolul’ Fauci a admis că virusul Covid19 ar fi putut fi chiar unul din virusurile finanțate de el
Mii de români renuntã la WhatsApp. De ce se discută de ‘Dosarul’ Digital?
Facebook ne-a amenințat cu suspendarea paginilor noastre Liberalist.ro deoarece scriem pe subiecte care contrazic narațiunea companiei și interesele sale politice de stânga. Nu suntem singurii, probabil și dvs. ați observat faptul că anumite postări care contravin narațiunea oficială sunt considerate ‘spam’ sau ‘mesaje neautoritative’ și în consecință depublicate. De aceea, încercăm să dezvoltăm un grup pe Telegram ca o alternativă anti-cenzură. ABONEAZĂ-MĂ LA TELEGRAM