„Avem vești bune cu acțiuni concrete întreprinse pe calea deblocării situației pentru lansarea EcoRocket”, declara pe Facebook ARCA.
„Pe data de 2 noiembrie 2021 este planificată o întâlnire de lucru între reprezentanții ARCA, Autorității Aeronautice Civile Române (AACR), Administrației Române a Serviciilor de Trafic Aerian (ROMATSA), Direcției de Transport Aerian (DTA) din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI) și ai Autorității Aeronautice Militare Române (AAMR) pentru a discuta cauzele care au condus la oprirea zborului EcoRocket și pentru a găsi căile de deblocare a situației.
Întâlnirea de lucru este convocată de către Ministerul Transporturilor prin DTA la solicitarea ARCA.”
Cu putin timp inainte de lansarea preconizata, Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR) refuza lansarea EcoRocket. Foarte multe persoane s-au intrebat atunci, pe buna dreptate, daca sunt interese mari ca România să nu devină lider în domeniu.
Răspuns AACR: declinarea competenței pentru avizarea lansării EcoRocket
La câteva ore după ce ARCA a publicat anunțul prin care specifica că Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR) refuză sistematic să răspundă la cererea de avizare a lansării EcoRocket, AACR a răspuns că își declină competența, oprind astfel lansarea EcoRocket și șansa României de a avea propriul sistem lansator de sateliți.
AACR a considerat următoarele:
- “racheta nu se încadrează în definiția aeronavei”.
- Se citează Ordinul 125/1378/2013 care reglementează lansarea rachetelor în scop lucrativ și în baza căruia Autoritatea ne-a indicat în urmă cu trei luni că trebuie să construim eforturile de autorizare a lansării, dar între timp AACR s-a răzgândit și nu mai dorește să aplice Ordinul în cazul ARCA, pentru că deși EcoRocket este un produs comercial lansator de sateliți în scop lucrativ, în viziunea AACR, nu este în scop lucrativ;
- AACR consideră că nu are competențe în zona FIR București, de deasupra Mării Negre, în spațiul aerian manageriat de România, acolo unde se vor desfășura lansările EcoRocket, conform Protocolului dintre ROMATSA, Forțele Aeriene și ARCA. Autoritatea emite însă frecvent autorizări pentru operatori aerieni în acea zonă, inclusiv în trecut pentru lansările ARCA. AACR face parte din CMSA, o structură de lucru comună civil-militară al cărei obiectiv principal este efectuarea, la nivel strategic, a managementului spaţiului aerian din FIR Bucureşti, de deasupra mării.
- De asemenea, AACR indică: “subliniem faptul că AACR, potrivit bazei legale existente, nu are competențe pentru acordarea unei autorizări de lansare în spațiul cosmic a rachetei ce este parte a Misiunii 10 ARCA.” ARCA nu a cerut niciodată de la AACR autorizarea lansării în spațiul cosmic, ci autorizarea zborului EcoRocket prin spațiul aerian, ceea ce este indubitabil de competența AACR.
În încheiere AACR ne încurajează să încercăm să obținem autorizarea de la Agenția Spațială Română (ROSA) care nu are competențe în domeniul autorizării aeronautice, și care prin conducerea sa și-a exprimat în presă punctul de vedere, referitor la lansările ARCA, în bătaie de joc: “o acțiune de marketing”.
Se pare însă că noua conducere politică a AACR, judecă după o altă logică regulamentele aeronautice
ARCA a obținut în trecut avizul AACR de efectuare a lansărilor aerospațiale Misiunile 3, 4, 4B, WP3, WP3-II, HADT1, HADT2, fără a se ridica probleme precum, racheta nu este o aeronavă, sau AACR nu are competențe în zona FIR București. Se pare însă că noua conducere politică a AACR, judecă după o altă logică regulamentele aeronautice.
În acest moment departamentul juridic al ARCA lucrează cu dedicație împreună cu alte agenții ale statului pentru găsirea alternativelor de lansare, și vă asigurăm că programul merge înainte. Dacă cineva a învățat ceva despre această echipă în atâția ani, este că pentru noi nu există înfrângere, ci doar mici întârzieri, iar ceea ce a făcut noua conducere politică a AACR este pentru noi o mică întârziere, nimic mai mult.
Vă mulțumim tuturor pentru sprijinul imens pe care l-am primit din partea voastră, pentru mesajele de susținere și pentru gândurile frumoase. Pentru munca masivă depusă pentru proiectarea, fabricarea, testarea și logistica lansării EcoRocket, fără nici un leu de la stat, pentru voi cei care ne susțineți, pentru voi cei care ca și noi credeți că România poate face un pas înainte în dezvoltarea sa, nu ne vom pleca niciodată în fața unor oameni care acționează în direcția subminării economiei naționale.
Directorii AACR și ROSA vor rămâne și ei în istorie cu marea realizare de a lupta împotriva EcoRocket și a progresului națiunii
Suntem aici pentru a continua tradiția lăsată de Haas, Vuia, Vlaicu, Coandă, Oberth și mulți alți înaintași români din domeniul aerospațial care au muncit din greu pentru toate realizările lor. Noi ne sprijinim pe umerii acestor giganți ai zborului și astfel știm că EcoRocket va zbura, iar tradiția aeronauticii românești va merge mai departe, iar directorii AACR și ROSA vor rămâne și ei în istorie cu marea realizare de a lupta împotriva EcoRocket și a progresului națiunii.
Comunicat de presă, 1 octombrie 2021
Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR) refuză comunicarea pentru lansarea EcoRocket
ARCA a planificat lansarea EcoRocket de pe Marea Neagră, în cadrul activității Lansăm România, în perioada 27 septembrie – 12 octombrie. Toate procedurile necesare cu Ministerul Apărării Naționale, Statul Major al Apărării, Statul Major al Forțelor Aeriene, Statul Major al Forțelor Navale, ICAO, ambasadele țărilor riverane Mării Negre și ROMATSA au fost parcurse de către ARCA, instituțiile mai sus menționate demonstrând o deosebită solicitudine și profesionalism, pentru care le mulțumim.
Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR) refuză în formă continuată să răspundă la solicitările ARCA
Conform Protocolului pentru lansare dintre ROMATSA, Statul Major al Forțelor Aeriene și ARCA cererea de rezervare a spațiului aerian pentru lansare trebuie depusă cu 8 zile înainte de executarea misiunii. Ieri, ARCA a solicitat ROMATSA rezervarea spațiului aerian pentru lansare, dar ROMATSA nu poate realiza acest lucru deoarece Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR) refuză în formă continuată să răspundă la solicitările ARCA pentru aviz. Practic AACR refuză să răspundă la cererile înaintate, demonstrând un comportament irațional pentru o instituție publică.
Cererea inițială a fost depusă în urmă cu 7 luni, iar AACR a trimis după trei luni, un răspuns cu citate din legi. ARCA a depus din nou către AACR solicitarea de aviz pentru lansare la data de 6 septembrie 2021. Conform Ordinului 125/18.12.2013 AACR avea obligația să răspundă până în data de 21 septembrie. În lipsa unui răspuns am trimis o revenire la cerere la data de 28 septembrie 2021 și încă o revenire la revenire la data de 30 septembrie 2021 în vederea obținerii unui răspuns privind avizului necesar lansării. Nici până la această dată nu am obținut un răspuns de la AACR.
AACR încă refuză stabilirea unei comunicări
Tehnica de lansare și echipa ARCA trebuiau ambarcate la bordul navei F-111 Mărășești în data de 1 octombrie, apoi reprogramată pentru data de 4 octombrie. La ora publicării acestei știri, AACR încă refuză stabilirea unei comunicări.
Ținând cont de natura programului și impactul negativ asupra dezvoltării tehnologice și industriale și potențial militare a țării și a Uniunii Europene, privim cu îngrijorare starea de lucruri din cadrul AACR care a condus la acest incident și considerăm absolut necesară introducerea în dezbatere publică imediată și alertarea instituțiilor competente ale statului cu privire la această situație pentru elucidarea cauzelor incidentului și prevenirea în viitor a unor incidente similare.
Activitatea de lansare pentru EcoRocket: Planul și etapele
Asociația Română pentru Cosmonautică și Aeronautică (ARCA) se pregătește să lanseze, în 2021, primul satelit românesc, cu o rachetă proiectată și construită integral în România.
În acest moment echipa ARCA desfășoară teste în pregătirea lansării programată pentru acest an însă nu există o dată fixă. Data lansării a fost reprogramată de mai multe ori în acest an.
ARCA a primit documentele care definesc condițiile de lansare
„Astăzi ARCA a primit de la autoritățile aeronautice civile și militare documentele care definesc condițiile de lansare și zonele de siguranță în care se vor desfășura lansările EcoRocket în cadrul Misiunilor 10A și 10B.
ARCA are o lungă tradiție privind activitățile de lansare care au vizat o cooperare excelentă cu autoritățile civile și militare, iar misiunile de lansare actuale nu constituie o excepție. Principalul criteriu care stă întotdeauna la baza planificării unei lansări ARCA este întotdeauna siguranța aeriană și navală.”
ARCA anunță cum va decurge activitatea de lansare a rachetei EcoRocket și etapele lansării:
Activitatea de lansare pentru EcoRocket va începe de dimineață și va cuprinde:
– confirmarea efectuării lansării cu trei ore înainte prin comunicare directă cu traficul aerian civil și militar, precum și cu traficul naval;
– alimentarea rachetei cu curent din sursă internă și pornirea echipamentelor electronice (navigație, control, senzori, telemetrie, video, etc);
– verificarea recepției datelor de telemetrie primite de la rachetă la bordul navei;
– coborârea rachetei de la bordul navei pe mare;
– amplasarea rachetei în poziție verticală;
– alimentarea și presurizarea rachetei;
– decuplarea automată a tuturor legăturilor ombilicale (furtune alimentare si presurizare, parame, etc);- îndepărtarea navei la distanță de siguranță;
– stabilirea comunicării permanente cu traficul aerian civil și militar;
– armarea rachetei urmată de pornirea secvenței de lansare.Aceasta este prezentarea pe scurt a secvenței de lansare. Procedura de lansare cuprinde circa 600 de aliniate care implică circa 70 de persoane din 5 instituții civile și militare.
NMH Cătuneanu aparținând Forțelor Navale Române v-a oferit sprijinul logistic pentru lansare
„Nava de cercetare hidrografică și oceanografică NMH Catuneanu aparținând Forțelor Navale Române a oferit sprijinul logistic pentru activitatea EXAM Misiunea 10 care a vizat efectuarea antrenamentului de lansare pentru EcoRocket.
Conform companiei, toate cheltuielile cu această misiune au fost plătite de către ARCA către Forțele Navale din surse exclusiv private, în cadrul unui contract de prestări servicii.
Asociația Română pentru Cosmonautică și Aeronautică (ARCA) se pregătește să lanseze, încã din iunie 2021, primul satelit românesc, cu o rachetă proiectată și construită integral în România, conform paginii de facebook a proiectului, Lansăm România. În acest moment se derulează ultimele pregătiri înaintea lansãri ce va avea loc la finalul lunii august din Marea Neagrã, aproape de litoralul românesc.
LansămRomania – EcoRocket va fi primul satelit românesc si, astfel, România devine a doua țară europeană care lansează un satelit dupã Franta.”
UPDATE 1 IULIE 2021
Pregătiri înaintea începerii antrenamentelor
Asociația Română pentru Cosmonautică și Aeronautică (ARCA) se pregătește să lanseze, în iunie 2021, primul satelit românesc, cu o rachetă proiectată și construită integral în România, conform paginii de facebook a proiectului, Lansăm România. În acest moment se derulează pregătiri înaintea începerii antrenamentelor.
ARCA se laudă cu două lansări de rachete stratosferice
Până în prezent, ARCA se laudă cu două lansări de rachete stratosferice, patru baloane stratosferice la scară largă, inclusiv un balon de tip cluster și a primit două contracte guvernamentale cu Guvernul român și un contract cu Agenția Spațială Europeană. România devine, astfel, a doua țară din Uniunea Europeană (prima este Franța) care lansează un satelit.
Etapele lansării EcoRocket ARCA
Conform ARCA, EcoRocket este o rachetă semi-reutilizabilă, alimentată cu abur. LAS este o rachetă ecologică. Indiferent de versiunea sa (consumabilă sau reutilizabilă), un vehicul LAS este format dintr-un rezervor de combustibil din materiale compozite, un sistem de alimentare, un motor, sistemul de încălzire electrică și avionică. Apa din rezervor este încălzită electric până la 250 ° C.
La pornirea motorului, apa este injectată în camera motorului prin sistemul de alimentare, unde se transformă parțial din lichid în vapori. O altă fază de încălzire are loc în motor (doar pentru versiunea LAS reutilizabilă), utilizând puterea generată de bateriile LiPo cu descărcare ridicată. Acești vapori de apă sunt accelerați prin duza motorului până la turații supersonice creând o tracțiune.
LAS-ul de consumat va fi utilizat mai ales ca amplificatoare pentru vehicule terțe la cerere, în timp ce versiunea reutilizabilă a LAS va fi utilizată exclusiv de ARCA și de terți împreună cu propriile vehicule.
Conform defenseromnia.ro, prin lansarea EcoRocket, ARCA non-profit doreşte să câştige premiul de 10 milioane de euro oferit de Comisia Europeană. Premiul vizează stimularea industriei aerospaţiale europene pentru construcţia de rachete lansatoare de sateliţi, cu un impact redus asupra mediului înconjurator şi la un cost de lansare scăzut.
Citește alte articole pe Liberalist.ro:
88% din bolnavii de cancer AU MURIT în pandemie
Condusul fără ITP valabil și rovinietă
PNRR: Închideți minele pentru bani! Dependența României de importul de gaze rusesc
Un studiu de amploare face lumină în controversa „Gena gay” sau „Stil de viață”