Raportul Consiliului European pentru Siguranța Transporturilor (ETSC) evidențiază cauzele accidentelor, identifică problemele cu diferitele tipuri de infrastructură rutieră și enumeră cele mai importante recomandări de siguranță rutieră din partea ETSC pentru statele membre ale UE.
În cadrul Uniunii Europene, jumătate din totalul deceselor înregistrate în accidentele rutiere din 2022, adică 10.637 de decese, au avut loc pe drumurile care nu sunt autostrăzi. Un raport detaliază cauzele acestor accidente, identifică problemele legate de diversele tipuri de infrastructură și oferă recomandări către statele membre ale UE, în vederea îmbunătățirii siguranței rutiere.
Analizând perioada cuprinsă între 2012 și 2022, raportul subliniază riscul crescut asociat drumurilor extraurbane, determinat de lipsa barierelor centrale și laterale, precum și de diversitatea vehiculelor care le folosesc, de la autovehicule și vehicule comerciale, până la bicicliști și pietoni.
Chiar dacă numărul de decese înregistrate pe drumurile extraurbane a scăzut cu 25% în ultimul deceniu, trecând de la 14.162 în 2012 la 10.644 în 2022, această tendință pozitivă nu corespunde obiectivelor ambițioase stabilite de UE. Printre aceste obiective se numără reducerea cu 50% a numărului de decese în accidentele rutiere până în 2030, comparativ cu nivelul din 2019, și atingerea obiectivului de
zero decese rutiere până în 2050.
Printre țările din Grupul de Interes pentru Siguranța Rutieră (PIN), Belgia și Estonia au înregistrat cea mai mare reducere medie anuală, respectiv 6%, urmate îndeaproape de Grecia și Norvegia, ambele cu o scădere de 5% în perioadele 2012 -2021 și 2012 -2022.
Cu toate acestea, în trei dintre aceste țări, numărul deceselor pe drumurile rurale a crescut în ultimul deceniu. Serbia a înregistrat o creștere medie anuală de 8%, în timp ce Israel și Țările de Jos au avut o
creștere de 1% în fiecare an. În Italia, drumurile rurale prezintă, de asemenea, o provocare semnificativă, generând cel mai mare număr de decese, reprezentând 48,5% din totalul înregistrat în 2022. Aceste drumuri au o rată de mortalitate mai ridicată, de 4,3 decese la 100 de accidente, comparativ cu alte tipuri de drumuri, cum ar fi autostrăzile (3,5 decese la 100 de accidente) și drumurile urbane (1,1 decese la 100 de accidente).
Datele arată că România are cea mai mare rată a deceselor rutiere din Europa, cu 85,81 decese la un milion de locuitori înregistrate în 2022. Alte țări din Europa de Est, cum ar fi Bulgaria, Letonia și Polonia, precum și țări din sudul Europei, cum ar fi Portugalia și Grecia, au raportat, de asemenea, cifre semnificative privind decesele rutiere.