Un jeton nefungibil (NFT, non-fungible token) este o unitate de date unică sau un fisier digital unic (de ex. imagine sau melodie), care funcționează bazat pe tehnologia blockchain, despre care ați auzit în cazul crypto-monedelor precum Bitcoin sau Ethereum.
”Jetoanelor nefungibile le corespund fișiere de diverse formate, în funcție de natura procesului de creație: fotografii, înregistrări audio, videoclipuri etc. Deși fișierele în sine pot fi copiate, jetoanele nefungibile care le sunt asociate sunt consemnate și monitorizate în permanență în registrele blockchain din care fac parte, oferindu-le cumpărătorilor dovada dreptului de proprietate.
Registrele folosite la scară largă, precum Ethereum, Bitcoin Cash, Flux etc., au fiecare câte un ansamblu de standarde ce reglementează utilizarea NFT-urilor.
Jetoanele nefungibile pot fi folosite pentru comercializarea creațiilor digitale, cum ar fi arta digitală, articolele din jocurile video și muzica. Totuși, atât fișierul ce conține creația originală, cât și orice copie a sa pot fi accesate de oricine, nu doar de proprietarul jetonului. Primele NFT-uri au apărut în 2015 în registrul blockchain Ethereum. Ulterior, pe măsură ce a crescut interesul pentru piața NFT-urilor, a crescut și numărul de tranzacții ilicite, întrucât investitorii care anterior vânduseră criptomonede la suprapreț au început să tranzacționeze NFT-uri în număr din ce în ce mai mare.
Jetoanele nefungibile apar de obicei în registrele blockchain de tip „dovada muncii”, care sunt mai puțin eficiente din punct de vedere energetic decât registrele blockchain de tip „dovada mizei”, ceea ce a atras critici cu privire la amprenta de carbon a tranzacțiilor de NFT-uri.” – Definitie conform Wikipedia
Snoop Dog intră pe piața NFT
Snoop Dogg a anunțat că va lansa albumul pe blockchain printr-un parteneriat cu platforma de jocuri blockchain Gala Games, prin intermediul NFT-urilor sale „Stash Box”, vândute în noul magazin Gala Music al lui Gala.
Gala Music susține că este „prima companie de discuri descentralizată”, care își propune să „arată fanilor și suporterilor puterea de a asculta și câștiga, artiștilor puterea sprijinului în Ecosistemul Gala Games, iar corporațiilor muzicale puterea rezonabilă și corectă. repartizarea recompenselor”.
La momentul redactării acestui articol (11:30 AM PT, marți, 15 februarie), au mai rămas 16.137 NFT-uri, iar dacă asta înseamnă că celelalte 8.863 au fost vândute la prețul cerut – atunci vânzarea NFT a generat cel puțin 44,3 USD. milioane de când a intrat în direct vineri, relatează publicația musicbusinessworldwide.com intr-un articol dedicat vânzării inedite.
”Dacă toate cele 25.000 se vând până la încheierea vânzării joi (18 februarie) la miezul nopții, Snoop Dogg’s Stash Box NFT va fi generat venituri totale de 125 de milioane de dolari,” adaugă autorul articolului, dl Murray Stassen.
NFT si lumea artistică locală
Trupa ,,Subcarpați” a lansat pe 14 februarie prima lor colecție PFP (Profile Picture) de 10.000 de NFT-uri, generate aleatoriu, prin care urmăresc să conecteze valoarea digitală cu valoarea în lumea reală.
Conform Radio Guerrila, lansarea a avut un succes uriaș, strângând o sumă de aproximativ 1 milion de euro, deși valoarea nu a fost confirmată de alte publicații.
Cum sunt primite de către sceptici și critici?
”Wow. Ce înșelătorie. Aceste NFT-uri sunt fără valoare. Bun pentru Snoop. Aproape că mă simt rău pentru cei care le cumpără,” spune un comentator al articolului.
”Copiii bogați le cumpără din averea lor moștenită de la părinți” spune un altul, argumentând că este mai degrabă o achiziție emoțională și nu o investiție serioasă.
Într-un articol dedicat miturilor si analizei NFT, Chris Skinner, cunoscut ca unul dintre cei mai influenți oameni din tehnologie și cunoscut ca un comentator independent pe piețele financiare și fintech pe blogul său, concluzionează cu argumente pertinente:
”În prezent, cele mai multe dintre ele sunt pur și simplu „certificări digitale goale” care nu au nicio valoare juridică și nicio legătură cu creația efectivă, ci doar cuvântul emitentului terț.
Utilizarea blockchain-urilor publice nu aduce nimic mai mult decât o bază de date obișnuită cuplată cu o PKI, accesibilă prin intermediul API-urilor. Dacă conținutul nu este semnat criptografic de către creator, atunci ar trebui să fie vândut pe site-urile web ale creatorilor. Aceștia pot organiza licitații, pot crea o piață secundară și pot oferi exclusivitate reală. În mod obișnuit, un fotograf arată imagini de calitate scăzută sau imagini blurate pe site-ul său web și oferă imagini clare, de înaltă rezoluție, numai atunci când cumpărătorul a plătit pentru ele.
NFT-urile nu sunt lipsite de încredere. (…) este perfect ca creatorii să-și vândă creațiile pe un site web terță parte și este dreptul oamenilor de a cumpăra ”produse” din motive emoționale. Nu vă lăsați însă păcăliți de narațiunea „revoluției” răspândită de promotorii NFT fără scrupule care sunt implicați pentru bani. Este în regulă să folosești terțe părți de încredere – nu este nevoie să minți.”
Citește și articolele următoare pe Liberalist.ro:
RCA 2022. Asigurari RCA online – VERIFICARE & CALCULATOR
Cea mai bună aplicatie RCA AUTO?
Alocările bugetare 2022 pentru afaceri noi
Optimizare SEO – Servicii, preț, consultanță și ce înseamnă
Fondul Monetar Internațional vrea să știe ce cauți pe internet. Ce pățești dacă nu ești cetățean model
Firme de asigurari auto cu cele mai bune preturi in 2022!
Mii de români renuntã la WhatsApp. De ce se discută de ‘Dosarul’ Digital?
Facebook ne-a amenințat cu suspendarea paginilor noastre Liberalist.ro deoarece scriem pe subiecte care contrazic narațiunea companiei și interesele sale politice de stânga. De aceea, încercăm să dezvoltăm un grup pe Telegram ca o alternativă anti-cenzură. ABONEAZĂ-MĂ LA TELEGRAM