duminică, februarie 9Liberalist.ro

Se cere naționalizarea resurselor strategice! Este o idee bună?

Fii inspirat, trimite articolul unui prieten

În 2020, a fost oficializată o lege care interzicea, pentru doi ani, privatizarea acțiunilor statului și suspenda, pentru aceeași perioadă, procesele de privatizare aflate în derulare, la momentul intrării în vigoare a măsurii. Acum, Guvernul a intors această interdicție și a abrogat prevederile care interziceau vânzarea de acțiuni ale statului.

În contextul în care prețul energiei electrice, benzinei și a gazului este la cele mai mari cote, unii politicieni îndrăznesc să rostească cuvântul care nu poate fi rostit în România, naționalizarea.

”Eu m-am văzut cu mai multi ministri, soluția este clară: în primul rând, trebuie să reglăm pretul la benzină până ieșim din asta. Este inacceptabil să se facă speculă pentru un moment de criză. Problema este ca în Polonia ei sunt stăpâni suverani. Noi nu mai putem face nimic în tara noastră, avem benzinării ale altor state, si Austria, si Ungaria, Rusia, si oricine vrea, numai noi nu avem voie. Trebuie sa reglam prețul in acest moment, cum a făcut Ungaria, si-a permis sa reglementeze pretul.

Si mai trebuie făcut ceva, nu o să le placă multora că aud asta și o să mă facă ceaușist. Oricum m-au făcut în fel și chip, iar sunt cel care am spus de ani buni că Putin este un criminal. Să vă dau soluția: pe produsele noastre, ale subsolului și ale solului, ori impozitare corectă pe profit, ori naționalizare la companiile care operează cu resurse naturale și la companiile strategice, distribuitoare de energie.

Despăgubire corectă, să ținem cont cum au fost vândute, ca să nu ne trezim acum să le dăm un miliard de euro celor de la Exxon. Dacă AUR vine la guvernare, o să avem o guvernare romanească.”

George Simion, Co-Preşedintele AUR

„Nicio țară civilizată nu și-a vândut companiile strategice pe nimic atunci când piața este la pământ”

Unii analiștii, alături de o parte dintre politicieni, consideră abrogare și reticiența naționalizării resurselor strategice este cel puțin discutabilă în condițiile în care tendința, la momentul actual, atât în Europa, cât și în lume, în general, e de a amplifica participarea statului în sectoare economice strategice și nu de a o reduce.

„Abrogarea legii PSD prin care interziceam vânzarea companiilor românești în plină criză este cea mai mare crimă economică”, declara în septembrie 2021 liderul PSD, Marcel Ciolacu.

„Nicio țară civilizată nu și-a vândut companiile strategice pe nimic atunci când piața este la pământ. Numai Cîțu Vânzătorul vrea să vândă România la bucată pentru profiturile prietenilor săi! Planul lor e clar. De asta l-au recuperat la Guvern și pe autorul tentativei eșuate de privatizare a sănătății. Nu vă jucați cu focul! Nu veți privatiza nimic legat de viața și viitorul țării!!!”, a adaugat Ciolacu.

Cică e ‘discriminatoriu în raport de operatorii cu capital privat’

Dar de ce insistă statul român să privatizeze resursele strategice? Pe scurt, ei deplâng discriminarea privaților.

În descrierea situației de fapt, Executivul consideră că „în plan economic remarcăm că un comportament al statului în care …, creează un statut discriminatoriu în raport de operatorii cu capital privat și în special concurenți, riscul major fiind acela al diminuarii resurselor financiare atrase, a imposibilității dezvoltării afacerilor sau implementării unor proiecte de investiţii majore, cu impact social şi economic de interes general. ”

‘Privatizarea va ajuta companiile de stat să se recapitalizeze, modernizeze, și să facă investiții’

În expunerea de motive, Executivul ”liberal” consideră, în primul rând, că privatizarea va ajuta companiile de stat să se recapitalizaze, modernizeze, și să facă investiții.

Prezentul proiect de lege propune abrogarea prevederilor art. 1 – 3 Legii nr. 173/2020 privind unele măsuri pentru protejarea intereselor naţionale în activitatea economică, cu modificările ulterioare, valorificarea acțiunilor netrebuind să fie privită ca un scop în sine, ci ca un proces prin care transferul de proprietate trebuie să se regăseasca în recapitalizare, modernizare, investiții, cu efecte pozitive în ceea ce priveste eficiența economică.

Expunerea de motive L173, Legii nr. 173/2020

‘Liberalizarea și diversificarea acționariatului’

De asemenea, spune Executivul, prin diversificarea acționariatului, se intenționează asigurarea revenirii la o situație de competiție pe piață, în care fiecare companie și societate națională, instituție de credit și orice altă societate la care statul are calitatea de acționar urmărește să atingă anumite obiective prin înstrăinarea acțiunilor deținute de stat.

Această clamată liberalizare a pieței pentru instaurarea competiției de piață este însă fără fundament în anumite sectoare foarte reglementate și, de facto, dominate de o mână de jucători.

Spuneau ei la abrogarea legii că ”măsurile propuse au impact direct la nivel macroeconomic permițând pe de o parte, derularea de activități specifice a unor operatori economici, în conditii de eficienta economică, iar pe de altă parte, cresterea veniturilor bugetare din valorificarea de actiuni.”

Cu alte cuvinte, ei consideră că e bine să vindem pentru că se fac bani la buget și se știe că la stat oricum managementul este prost.

Întotdeauna sunt nuanțe în argumentele politice și economice

Lucrurile sunt astfel clare, avem două perspective și argumente pertinente de ambele părți. Liberalistul consideră că o măsură economică nu poate fi proverbial încadrată la alb sau negru. Întotdeauna sunt nuanțe în argumentele politice și economice.

Așadar, PSD avea atunci argumente pertinente în opoziția lor pentru privatizarea societăților de stat: Perioada neprielnică pentru valorificarea activelor și accesul unor investitori privați sau chiar a unor state neprietene în acționariatul celor mai importante companii de stat, considerate de toată lumea ca fiind strategice pentru economia românească.

Doi ani mai târziu, fiind la guvernare, PSD nu pare să mai spună ceva.

Sunt peste 1400 de companii de stat caracterizate prin ineficiență și pierderi, cele mai multe dintre ele, care au mare nevoie de eficientizare prin capitalizare și management privat însă nu acestea sunt ‘bijuteriile coroanei’ care au potential să fie vândute.

Interesul mare este pentru companii de genul: CEC Bank, Aeroporturi Bucuresti, TAROM, Hidroelectrica, Romgaz, Transgaz și Nuclearelectrica.

Patria democrației, SUA, are companii strategice?

Guvernul SUA deține mai multe companii în proprietatea și conducerea statele federației, așa numitele state-owned enterprise (SOE).

SUA deține compania feroviară de călători Amtrak, Serviciul Poștal al Statelor Unite și corporațiile federale ipotecare Fannie Mae și Freddie Mac. Companiile ca acestea, deținute de guvern, oferă servicii publice și sunt separate legal de guvernul federal pentru a rămâne nepartizan.

Corporațiile dobândite de guvernul federal sunt un set separat de corporații care au fost inițial închiriate și create de o altă entitate decât guvernul federal al SUA, dar care au fost, la un moment dat, naționalizate de guvernul federal.

Cele mai multe dintre acestea sunt corporații aflate temporar în posesia guvernului ca urmare a confiscării bunurilor unui debitor al guvernului, cum ar fi un contribuabil delincvent; de obicei, acestea așteaptă lichidarea la licitație și majoritatea sunt prea mici pentru a fi observate.

Cu toate acestea, există și corporații pe care guvernul federal le-a naționalizat pentru a asigura furnizarea continuă a unui serviciu sau servicii esențiale (cum ar fi naționalizarea guvernului federal al căii ferate nordice din Alaska în 1914 și a căii ferate Tanana Valley în 1917, acum ambele făcând parte din Alaska Calea ferată, care a rămas în proprietatea federală până la vânzarea către statul Alaska în 1985 și, pe o scară mai mare, naționalizarea tuturor căilor ferate din SUA din 1917 până în 1920 sub administrația căilor ferate ale Statelor Unite), precum și naționalizarea nord-estului căi ferate de marfă sub Conrail (1976).

‘Cine câștigă în mod real?’

Așadar interesul național primează, și în special al populației, nu al jucătorilor privați. De cele mai multe ori, mantra liberalizării pieței, și în consecința a prețurilor, sunt doar manipulări.

Cel mai recent caz a fost cel al pieței de energie din România care în loc să ducă la o scădere a prețurilor a dus la o creștere semnificativă a prețurilor. De ce? Pentru că nu toate piețele sunt libere cu adevărat. Unele piețe sunt piețe supra-reglementate care nu oferă o piață concurențială reală și, de cele mai multe ori, formează carteluri foarte puternice susținute chiar de instituțiile statului.

Data viitoare când auzim de liberalizare și privatizare să ne întrebăm critic: ‘Cine câștigă în mod real?’

Citește știri similare pe Liberalist.ro:

Facebook ne-a amenințat cu suspendarea paginilor noastre Liberalist.ro deoarece scriem pe subiecte care contrazic narațiunea companiei și interesele sale politice de stânga. Nu suntem singurii, probabil și dvs. ați observat faptul că anumite postări care contravin narațiunea oficială sunt considerate ‘spam’ sau ‘mesaje neautoritative’ și în consecință depublicate. De aceea, încercăm să dezvoltăm un grup pe Telegram ca o alternativă anti-cenzură. ABONEAZĂ-MĂ LA TELEGRAM

Photo by Science in HD on Unsplash

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *